Perihal berita

9:18:00 PTG


Kelmarin baru sahaja keluarkan post baru, dan hari ini tergerak untuk menulis kembali.

Apabila melihat laman-laman web khususnya blog, pelbagai berita yang keluar. Tapi kebanyakan dari sumber yang tak diketahui. Hanya dengar orang kata, ambil dari media tertier dan kutip 'salin-tampal' dari mana-mana forum.

Terutama dalam hal-hal membabitkan politik. Entah dari mana mereka kutip. Sampai ada yang yang mencaci maki ulama' kerana fahaman politik berbeza. Saya tak nafikan saya sangat gemar akan peribadi Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, tapi bukanlah kerana itu saya bersifat bias. Dan juga, saya meminatinya bukan kerana unsur politik semata-mata. Tapi apabila melihat ada tangan-tangan cabul menulis tanpa unsur periksa, mengambil petikan akhbar-akhbar sekular, lantas menghina dengan ikut rasa dan nafsu celaka.

Lain dari itu, mengenai isu dua negara tak berkesudahan. Kerana apa? Baru sahaja seorang sahabat bertanya kepada ustaz akan keadaan ini*. Dua negara majoriti Islam tapi tak dapat hidup dengan tanpa perbalahan. Lantas Ustaz menjawab dengan hanya mengeluarkan ayat Allah ini.

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
(Surah al Hujaarat: Ayat 6)

Jelas keduanya sama isu politik dalam negara dan luar negara. Kebanyakannya berpunca dari sumber-sumber yang entah mana. Jadi buat apa untuk terasa hati dan menulis membalas tentang isu itu dan ini.

Periksalah dulu berita.

*ditanya ketika program Halal Bil Halal yang dianjurkan Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) Fakultas Kedokteran Ukrida. Program dihadiri oleh orang Malaysia dan Indonesia, Ustaz pula adalah Ustaz tempatan sendiri (maaf kerana lupa namanya).

You Might Also Like

0 maklum balas

Lama sangat tulis dalam kemaskini. Ape daa..

Fiqh Dakwah

1. Al-qudwah qabla dakwah
2. Ar-Ta’lif qabla ta’rif
3. At-ta’rif qabla taklif
4. At-tadarruj fi taklif
5. At-taisir la ta’sir
6. Al-Usul qabla furu’
7. At-targhib qabla tarhib
8. At-tafhim la al-talqin
9. At-tarbiyah la at-ta’riyah
10. Tilmizu imam la tilmiz kitab

Abdullah Nasih ‘Ulwan

“Usaha dan Jihad pemuda-pemuda merupakan suatu tenaga yang paling berpotensi bagi mengatasi dan memecah sebarang masalah. Usaha ke arah Keagungan dan Kegemilangan akan terkabul di tangan-tangan pemuda-pemuda Islam, bukan di kalangan orang yang tidak bermaya lagi tidak berpotensi. Sebagaimana kita semua ketahui, bahawa angkatan pemuda adalah merupakan suatu tenaga yang utuh, teguh andainya mereka ini diasuh dan ditarbiyah dengan tarbiyah Islamiah, hingga jiwa-jiwa mereka ini penuh padu keimanan dengan Allah s.w.t. Berteraskan dengan keimanan yang tulin sahajalah kedudukan ummah ini dapat ditingkatkan sampai menjadi suatu ummah yang aman makmur.”